بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 متعلق به گروههای پشتیبانی آنلاین از سلامت کمتری برخوردار هستند

19مارس 2020- ابتلای طولانی مدت به دیابت بیشتر بر زندگی افراد تأثیر می گذارد و نیاز به حمایت عاطفی و اطلاعات کافی دارد. به طور فزاینده ای در میان مبتلایان به دیابت رایج شده است که در گروه های دیجیتال پشتیبانی آنلاین( به اصطلاحOSG ) که تجربیات و اطلاعاتی را در مورد دیابت به اشتراک می گذارند، شرکت کنند. این پدیده ی اجتماعی، تاکنون کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

گروهی از محققان اسپانیایی از وزارت ارتباطات در UPF متشکل ازNoelia Herrero ، Frederic Guerrero-Solé و Lluís-Mas Manchón کوشیدند تا ارتباط بین مشارکت در انجمن های خاص و گروه های حمایتی برای مبتلایان به دیابت و خود مدیریتی بیماری و تأثیر آن بر سلامتی آنها، را بررسی کنند.

نوئلیا هررو، نویسنده ی اول این مقاله می گوید: ما از خودمان در مورد ارتباط بین مشاركت افراد مبتلا به دیابت درOSG (خصوصاً فیس بوك) و سایر جنبه های زندگی آنها مانند بهزیستی عاطفی و یا سلامتی آنها سؤال كردیم.

محققان برای انجام این مطالعه، با بازدیدکنندگان وب سایت"Dulces Diabéticos" و کسانی که از انتشارات آنلاین در تالارهای مربوط به دیابت مانند "Diabes Foro"استفاده می کردندو همچنین گروه های فیس بوک مربوط به این بیماری تماس گرفتند و از آنها در خواست کردند که در یک نظرسنجی که بین 19 مه و 6 سپتامبر 2018 ، انجام می شد، شرکت کنند. به این ترتیب آنها داده هایی را از ارزیابی پاسخ 307 شرکت کننده ی اسپانیایی جمع آوری کردند که بیشتر آنها ( 210 نفر )، که به دیابت نوع 2 بودند، فعال ترین در این محیط های دیجیتال بودند. 82 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و مابقی به انواع دیگر دیابت مبتلا بودند. محققان در تجزیه و تحلیل خود جنسیت، سن، میزان تحصیلات و نوع دیابت را در نظر گرفتند.

نتایج بسیار قابل توجهی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یافت شد. تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت که در این گروه ها شرکت می کنند، نسبت به افرادی که در این گروه ها نیستند، از سلامت پایین تری برخوردار هستند و علاوه بر این، عوارض مربوط به دیابت(نظیر نوروپاتی ، نفروپاتی و ...) نیز در آنها بیشتر است. Herrero قصد دارد دکترای خود را در بخش ارتباطات UPF ادامه دهد و در مورد نقش پرسنل بهداشتی و فناوریهای در دسترس بیماران بر سلامت آنها، تحقیق کند.

نتایج حاکی از آن است که شرکت کنندگان در این گروه ها، سطح پایینتری از مدیریت بیماری را انجام می دهند و به عوارض ثانویه ی بیشتری مبتلا هستند.

 نویسندگان در مقاله خود اظهار داشتند كه تاكنون این ارتباط از نظر آماری برای كاربران مبتلا به دیابت نوع 1 قابل توجه نبوده است، اما برای كاربران مبتلا به دیابت نوع 2 ، از نظر آماری کاملا معنی دار است.

یافته های این تحقیق بسیار مهم هستند زیرا افراد مبتلا به دیابت، همانند سایر بیماری ها ، برای کسب اطلاعات و پشتیبانی به اینترنت و شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند و ممکن است بر خلاف آنچه تصور می کنند، اطلاعاتی که در آنجا پیدا می کنند قابل اطمینان نباشند و حتی برای سلامتی آنها مضر باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-patients-diabetes-online-groups-poorer.html